fredag den 6. marts 2009


SEVEN POUNDS (2008), Gabriele Muccino:

IRS agenten Ben Thomas (Will Smith) gemmer på en skæbnefuld hemmelighed. 
Vi følger ham påbegynde en ekstraordinær rejse af "løskøbelse", hvor han for evigt vil ændre livet for 7 fremmede personer.

Det er helt bevidst, at jeg ikke fortæller mere om filmen. Faktisk burde man slet ikke vide noget om filmen på forhånd, som jeg heller ikke gjorde det, hvis man vil have det fulde potentiale ud af filmens virkemidler og fortælling.  
Jeg må indrømme, at dette var en lang positiv overraskelse, og en virkelig velfortalt film. Det hele fungerer (handling, tempo, skuespil, lyd, m.m.), og går faktisk op i en højere enhed, hvilket gør, at filmen bliver noget ekstra end alt det andet vi ellers går og ser.
Will Smith er virkelig tråt ud af komedie-rollen, set i forhold til fx Hitch, Bad Boys I og II, eller Men In Black I og II. Ikke dermed sagt at det sker i denne her film. Det er en proces der sket løbende, og gennem den seneste række af roller. Men ja, det jeg ville sige med det var, at han spiller rollen, som den ekstremt følelsladede og målrettede Ben Thomas, troværdigt. Altså noget der er altafgørende for at filmen lykkedes.
Faktisk er det mig en gåde, at den ikke har fået flere nomineringer, og derigennem priser. Omvendt er det klart at filmen ikke har samme effekt anden gang man ser den, og deraf en one-timer, men klart anbefaldelsesværdig film.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar