torsdag den 26. marts 2009


DIE WELLE (2008), Dennis Gansel:

Da den populærer gymnasielærer, Rainer Wegner, i forbindelse med et skoleprojekt, bliver sat til at undervise i autokrati, sker det imod hans egen vilje.
Alligevel påtager Rainer sig opgaven, med stor entusiasme. Hans elever tror imidlertidig ikke på at facisme kan eksistere i dagens samfund. Rainer igangsætter derfor et uortodokst eksperiment, med sine elever. 
Et eksperiment der ender med at få langt større konsekvenser end han nogensinde havde troet.

Selve historien, som efter sigende er baseret på en sand historie, var mig i fovejen bekendt, da jeg tidligere har set tv-dramaet The Wave (1981). 
Derfor var selve plottet ikke den store overraskelse. Og jeg kan kun sige det samme, som da jeg så The Wave. Nemlig, at jeg ganske simpelt ikke tror på historien. Det forekommer mig ikke troværdigt. Det hele virker bare lidt for købt, og jeg tror slet ikke det ville kunne lade sig gøre den dag idag, altså på en uge. I hvert fald ikke i det samfund filmen (Die Welle) forsøger at skabe. Jeg har intet imod tysk film, men hele miljøet virker kunstigt.
Selvfølgelig findes der psykopater og personer, der er lette at påvirke og manipulere med. Ligesom flere af elementerne med høj sandsynlighed også ville kunne gennemføres. Dog bare ikke i samme grad, som det sker i filmen, hvis du spørger mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar