mandag den 9. marts 2009


GERYY (2002), Gus Van Sant:

De to unge venner, Gerry (Casey Affleck) og Gerry (Matt Damon), kører ud for at vandre i en ørken.
De har imidlertid glemt at medbringe mad og vand, så da de farer vild og ikke kan finde tilbage til bilen, bliver deres venskab testet ud over det sædvanlige.

Dette er klart en cult film, og det mener jeg ikke bare fordi det er en Gus Van Sant film, men fordi den er så unik, som den er.
Hele miljøet i sig selv er unikt. Det vil sige de enormt flotte panoramiske billeder af ørknen og naturen, men også opstillingen af Gerry og Gerry i dette scenarie. Desuden er deres monolog helt fantastisk. Og ikke mindst tempoet er noget ganske specielt. Filmen giver sig virkelig tid til at fortælle historien. Hvor mange film har du set, hvor man skal 10min. ind i filmen før det første ord falder.
Netop den sidstnævnte faktor gør dog, at jeg må ned og sige den kun får to stjerne, selvom det måske er uretfærdigt bedømt. Men jeg må bare indrømme overfor mig selv, at jeg personligt ikke har tålmodigheden til at sidde og kigge på to unge mænd vandre rundt i en ørken uden rigtigt at sige noget til hinanden. 
Omvendt, har man tålmodigheden, og sidder placeret i en mørk og halvstøvet vi-viser-non-mainstream-film-café-biograf-ting, og har tiden, i og med man i forvejen har revet 2 timers tid ud af skemaet for at se film, så tror jeg faktisk godt den kan fungere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar