fredag den 27. februar 2009


ARN TEMPELRIDDAREN (2007), Peter Flinth:

Som barn falder Arn Magnusson ned fra landsbyens vagttårn, og hans mor skærer sig samtidigt i hånden. Hans forældre beder til den kristne gud, og lover at overdrage ham til kirkens tro, hvis bare deres søn vågner op igen. Arn overlever, men det viser sig tilgengæld, at hans mor har fået blodforgiftning gennem såret i hånden og dør.
På klosteret bliver Arn lært op en tidligere korsridder, og han viser særligt gode kunskaber med sværdet i sin hånd. Han lærer at det er iorden at slå ihjel, så længe det sker i forsvar, eller den kristne tro.
Efter tiden på klostret er overstået, vender Arn tilbage, og forelsker sig i Cecilia Angotsdotter. Inden de når at gifte sig, afslører den misundelige lillesøster, at Cecilia er gravid. Cecilia bliver idømt 20års tugt i klosteret, og Arn det samme. Han bliver imidlertidig istedet, mest for hans egen skyld, sendt afsted i kamp for korset i det hellige land.

Dette er produktet af den enormt store Skandinaviske satsning i forsøget på at lave en film-version af bøgerne. Et projekt jeg ikke kan udtale mig om er lykkedes, eftersom jeg ikke har læst bøgerne, men jeg tvivler på at bøgerne er ligeså kedelige.
Ja kedelige, fordi det er netop hvad filmen virker som. Den går kedsomeligt langtsomt og minder i tempo, om de drama-serier DR sender om søndagen, hvor handlingen er trukket ud, så de kan vare en time, i dette tilfælde en spillefilmslængde (godt stykke over 2 timer).
De sidste scenere, hvor Arn befinder sig i det hellige land reder imidlertidig en hel del af filmen. Yderligere må jeg sige, at jeg ikke helt forstå de kritikere, der snakker om, at filmens action ikke lever op til Hollywoods standard. Fair nok, det er ikke Kingdom of Heaven vi sidder og ser, men det taget i betragtning synes jeg faktisk de fungere overraskende godt, nu når filmen i bund og grund slet ikke skal forestille at være en actionfilm.
Som skandinavisk-borger mener jeg helt bestemt man bør se filemene, og jeg fatter ikke hvorfor Danmark (DR), som altid fristes man til at sige, sidder udenfor (senest EM-fodbold-værtsskabs-ansøgning 2014), trak sig ud af fælles-nationalhistoriske-projektet, ud over at de var i økonomiske vanskligheder. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar