onsdag den 12. august 2009

KNOWING (2009), Alex Proyas:

I efteråret 1959 tegner en gruppe elever billeder af, hvordan de tror verden vil se ud om 50år, til en tidskapsel. Den forstyrrede elev Lucinda, der hører stemmer, tegner udelukkende tal.
Ved åbningen af tidskapslen i 2009, bliver brevet "tilfældigt" overrakt, til John Koestlers (Nicolas Cage) søn, Caleb.
Snart opdager John at talene ikke bare er tilfældige tal, og nu hører Caleb også stemmer.

Jaja, jeg tror at man ved denne film på forhånd skal have besluttet om man vil den eller ej. Fordi den kan meget hurtigt opfattes på to forskellig måder.
Enten accepterer man filmen uden at stille spørgsmålstegn, og så vil man føle sig underholdt på et højt spændingsniveau fra start til slut. Omvendt, acceptere man ikke filmen og stiller spørgsmålstegn, så vil man føle det som en lang utroværdig fremstilling og handlinger, der på ingen måde kan forklares på et rationelt plan.
Fx hvordan ved John at numrene har den sammenhæng, altså sprænger koordinaterne over i første omgang. Plus det er svært at finde datoer når 0 ikke indgår, fordi hvordan ved man så om tallet inden skal medtaget eller ej. Og i mine øjne må Jonh vel være verdens heldigste mand, eftersom han overlever hhv en fly- og subway-ulykke, som førstehåndsviden, der har dødelig udgang for hundredvis af andre.
Alex Proyas, som også er manden bag I, Robot, er instruktøren, og der ingen tvivl om hans evner. Han har indenfor genren skabt et vellykket sci-fi-action-drama af en film.
Ikke mindst er jeg glad for slutningen ikke er en klassisk amerikansk følelsestårevrider a.k.a. happy end.
Faktisk troede jeg filmen var bygget op på en eller anden mere eller mindre kendt sci-fi spændingsroman på grund af filmens til tider lidt mærkelige veje. Måske er jeg lidt for god ved filmen, men filmen holder og jeg følte mig underholdt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar