tirsdag den 18. august 2009

THE INFORMERS (2009), Gregor Jordan:

Vi befinder os i Los Angeles i de tidlige 80'ere, centreret omkring en række karakterer, som repræsenterer både toppen og bunden af samfundet.
Deres historier fortælles i et spin af hinanden og en gruppe af løsslupne unge mænd og kvinder, som sover hele dagen og fester hele natten, tager stoffer - og hinanden - uden at indse virkelighedens konsekvenser.

Til trods for meget dårlig omtale (hvilken jeg heldigvis ikke kendte til på forhånd), så kunne jeg rent faktisk godt lide filmen. Der er ikke tale om mesterligt skuespil fra alle de involverede personer, men de gode trækker de mindre gode gevaldigt op. Kim Basinger, Billy Bob Thornton, Mickey Rourke (han kan bare den slags roller), og ikke mindst Lou Taylor Pucci, som jeg nok må indrømme jeg har en lille svaghed for, kan fremhæves.
Filmen formår virkelig på en vellykket måde, at fortælle en historie, og at komme ud med et budskab, der drager paralleller til det nihilistiske liv vi lever den dag idag.
Plottet udfolder sig løbende og får én involveret i de forskellige karakteres indre konflikter. For nogen virker filmen nok, mest en del, som stødende eller provokerende, hvad angår den meningsløse sex, og druk og stof indtag. Omvendt giver det i mine øjne et anderledes og tiltrængt billede af det ellers glamourøse Hollywood image vi kender så godt. Desuden er det en sjældenhed på den måde at se en film om 80'erne, altså uden det rent faktisk er en 80'er film.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar