fredag den 1. maj 2009

THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON (2008), David Fincher:

På dagen, hvor orkanen Katrina rammer New Orleans, ligger den aldrende Daisy Williams (Cate Blanchett) døende på et hospital, med sin datter ved hendes side.
Daisy beder sin datter, om at læse op af en dagbog af hendes livslange ven Benjamin Button (Brad Pitt), som en sidste gerning.
Dabogen redegør for et usædvanligt liv. En baby fødes. men det er ikke en helt normal baby. Han er født som en rynket gammel mand, der ældes baglæns. Moren dør i barselssengen, og hans far, Thomas Button (Jason Flemyng), væmmes ved synet af ham. Thomas efterlader ham på trappen til et plejehjem, hvor han bliver fundet, og starter sit på alle måder anderledes liv.

Hmm, min forhold til filmen var på forhånd, ja, lad mig bare kalde det temmelig ambivalent. På den ene side, så var den nomineret til ikke mindre end 10 oscars, hvoraf den vandt de 3. Yderligere er det en film af selveste David Fincher, yeah, Fight Club we like. Omvendet så handler hele filmen, og den er lang (2 timer og 46 min), om Brad Pitt som af alle ting ældes modsat(?). What the fuck, come agian?
Men ses skulle den vel uanset. Og lad mig med det samme sige det ligeud, mit forhold til filmen efter jeg har set den, er stadig ambivalent.
På den negative side, så er filmen efter min smag alt alt for laaaaaang. Okay, manden har haft en indholdsrigt liv, og filmen har da bestemt også sine underholdende tidpunkter, hvor handlingen kører fint derudaf. Men derfor behøver man altså ikke pensle det ud, som filmen har tendens til, især i den sidste 1/3 del.
Desuden, og måske aller vigtigst, så fatter jeg ikke hans "sygdom", livscyklus, eller hvad man nu end vil kalde hans diagnose. Født i en gammel krop, ja, så langt er jeg med, men skulle han så ikke være født fuldvoksen og ikke som en baby? Og hvorfor opfører han sig som en dreng/baby bare fordi hans krop bliver yngre, jeg mener, mentalt bliver han jo ældre og ældre? Og sådan undrer jeg mig flere gange, og nok lidt for ofte endda, fordi det går ud over filmen og dens troværdig, og min evne til at leve mig ind i dens historie.
Omvendt fortjener den virkelig de oscars den har vundet (Art Direction, Visual Effects, Makeup), da den er imponerende flot, hvad det angår. Men også Brad Pitt og især Cate Blanchett skal have ros. De bærer i høj grad filmen.
Dog bliver det ikke en must-see film på nogen måde, og havde jeg set den i biografen er jeg da også sikker på, jeg havde fortrudt og var gået ud med en skuffet fornemmelse i kroppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar