søndag den 19. april 2009

EDEN LAKE (2008), James Watkins:

Den børneglade lærer, Jenny, og hendes kæreste, Steve, tager afsted sammen på en romantisk weekend.
Steve, som har planer om at fri, har fundet et idylisk og naturskønt område, ved en fjerntliggende sø, der er omgivet af skov.
Freden bliver imidlertid brudt af en gruppe lokale unge, som opfører sig ubehageligt og respektløst. En konfrontation er uundgåelig, og tingene eskalerer hurtigt til at være langt mere alvorlig end de nogensinde i deres vildeste fantasi ville kunne have forestillet sig.

Jaja, så er vi her igen, hej dårlige nerver og anspændthed. Genren er bestemt ikke min favorit, netop fordi jeg ikke bryder mig om de følelser den slags film kan fremkalde hos et ellers rationelt tænkende menneske som mig.
Uanset, så ser jeg rent faktisk langt de fleste af filmene alligevel, måske fordi de rent underbevidst har en eller anden tiltrækningskræft på mig. Derfor kan jeg hurtigt konkludere at filmen er, indenfor genren, en af de bedre, og den fungerer helt bestemt.
Den lever til fulde op til genre-bestemmelserne og langt de fleste af kendetegnende er at finde i filmen. Andre (inklusiv mig selv iforhold til andre genre) vil nok nærmere kalde det for klichéerne, men i mine øjne drejer det sig om at få dem indført på en måde, hvor det fungere og ikke virker kunstigt eller påtaget. Jo mere realistisk (ikke at det der sker er realistisk i sig selv, men bare sådan worst-case-scenario-agtigt) personernes handling er, jo højere er troværdigheden og autenciteten også, og des bedre fungerer historien.
Af gode grunde vil jeg af hensyn til handlingen ikke gå ind og pege direkte på de steder, hvor der er tale om horror-genrekendetegn, for ikke at afsløre historien.
Men fx er den obligatoriske chok-scene også til stede her, og den virkede i hvert fald på mig.
Er du til horror film er det her helt klart en must-see.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar